Pensioen verdelen bij een echtscheiding

Pensioen bij een echtscheiding

Bij een echtscheiding krijgt u te maken met het verdelen van het ouderdomspensioen en het nabestaandenpensioen. Deze verdeling is verplicht naar aanleiding van de Wet verevening pensioenrechten bij scheiding en hierover hoeft de rechter geen beslissing te nemen.

Het ouderdomspensioen wordt altijd verdeeld bij een echtscheiding tenzij uitdrukkelijk anders is opgenomen in de huwelijkse voorwaarden of in een scheidingsconvenant. Daarnaast is het mogelijk om af te wijken van de normale verdeling waarbij beide partners de helft van het ouderdomspensioen krijgen.

Als u heeft besloten om te gaan scheiden is het belangrijk dat de pensioenuitvoerder dit weet. In dat geval kan de pensioenuitvoerder u rechtstreeks uitbetalen. Het is belangrijk dat de pensioenuitvoerder in ieder geval binnen 2 jaar op de hoogte wordt gesteld van de scheiding.

Verdelen pensioen verplicht?

Er bestaat een mogelijkheid om te voorkomen dat het pensioen verdeeld moet worden. In dat geval moet u bij het afsluiten van de huwelijkse voorwaarden opnemen dat bij een scheiding het ouderdomspensioen niet verdeeld wordt. Het kan voorkomen dat twee partners dit besluiten als ze gaan trouwen, in welk geval ze dit op zullen moeten laten nemen in de huwelijkse voorwaarden. Doet men dit niet dan is de verdeling bij een scheiding alsnog verplicht

Het is mogelijk om de huwelijkse- of partnerschapsvoorwaarden tussentijds te vernieuwen. Zo worden ze opnieuw opgesteld en is het mogelijk om deze afspraak alsnog op te nemen zodat bij een scheiding alles goed geregeld is wat betreft het niet te hoeven verdelen van het pensioen.

Pro deo advocaat?

Soms is het mogelijk om familiezaken op basis van pro deo te behandelen. Uw Omnius advocaat regelt dit voor u en bespreekt met u de mogelijkheden zodra hij uw zaak in behandeling neemt. Alle Omnius advocaten werken waar mogelijk altijd op pro deo basis.

Stel uw vraag

Neem direct contact op met de Omnius intakebalie via 0900 8048 (3 cpm.) of stel uw vraag via de website.